Verbeter de snelheid van je website - Website laten maken? - Webinweb .nl

Verbeter de snelheid van je website

De snelheid van je website of eCommerce webshop is een ranking factor voor Google

Snelheid relatief

Snelheid is een relatief begrip. Voor de meeste mensen betekent snelheid dat er iets binnen drie seconden gebeurd. Dit geldt zeker voor website bezoekers. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat zelfs 40% van de bezoekers afhaakt bij meer dan 3 seconden wachttijd. Snelheid is relatief, maar traagheid kost klanten…en dus omzet. Zeker wanneer je een erg trage website hebt met als gevolg impact op je merk.

Snelheid als ranking factor

Een snelle website is dus enorm belangrijk. Daar komt nog bij dat snelheid van je website een ranking factor voor Google is. Dus hoe sneller je website laadt, hoe hoger je gaat scoren in Google. En dat is ook logisch. Google wil jou de beste informatie geven voor een bepaalde zoekopdracht. Een snelle website is dus beter. Niemand wil lang wachten totdat een website geladen is, zelfs niet op een mobiel apparaat zoals een telefoon.

Als websitebezoeker wil je maar één ding en dat is zo snel mogelijk een doel bereiken. Elke 100ste milliseconde in laadtijd telt dus. Duurt het laden van de afbeelding te lang, dan resulteert dit in een slechtere gebruikerservaring en dus minder conversie. Gemiddeld zijn afbeeldingen meer dan twee derde van de totale omvang die ingeladen moet worden. Wij leggen je uit hoe je  afbeeldingen kan comprimeren, waardoor inladen van je website sneller gaat.

Mobile first

We kunnen tegenwoordig niet meer zonder. De mobiele telefoon. Waar deze vroeger enkel geschikt was om mee te bellen (en snake mee te spelen), is dit geovolueerd tot een volwaarde computer. Bijna iedereen heeft tegenwoordig een smartphone en we maken er gretig gebruik van. Bellen is bijzaak geworden. Als we maar snel iets op kunnen zoeken. Daarbij maakt het niet meer uit waar we zijn. We doen toch alles draadloos.

Ook Google ziet deze veranderingen. Mobiel internet begint steeds belangrijker te worden. De snelheid van een website op een mobiel apparaat is nu nog geen ranking factor. Maar dat gaat veranderen. Per juli 2018 is ook de snelheid van je mobiele website een ranking factor. En omdat een mobiele website vaak trager is dan een desktop website, kan je maar beter de snelheid van je website zo snel mogelijk in orde hebben.

Hoe kunnen we dan de snelheid van de website verbeteren?

Er zijn een aantal regels waaraan een snelle website aan moet voldoen. De 5 meest belangrijke zijn:

  • Goede codering van de website (dus onder de motorkap)
  • Gecomprimeerde afbeeldingen
  • Bestandsformaat van de afbeeldingen
  • Minimalistisch gebruik van plugins
  • Comprimeren van bestanden
  • Gebruik van caching

Goede codering – hoe ziet Google jouw website?

Een goede codering van de website is niet alleen belangrijk voor de snelheid van je website, maar ook hoe Google jouw website ziet. Google ziet jouw website anders dan dat wij die zien. Er is namelijk geen fysiek persoon die jou website gaat scannen. Dat wordt gedaan met zogenaamde ‘robots’. Deze ‘robots’ zien alleen maar code. Dus niet je mooie plaatjes, iconen en je fancy kleuren. Is je code in orde, zonder al teveel fouten, dan scoor je punten bij Google. Een goede codering heeft nog een pluspunt; je website wordt sneller.

Gecomprimeerde afbeeldingen

Website afbeeldingen comprimeren verbetert de snelheid

Veel websites bestaan uit één klein stukje code en heel veel afbeeldingen. Al deze resources moeten door de browser ingeladen worden. Hoe groter het aantal en de omvang van deze resources, hoe langer de laadtijd. Met tools als GTmetrix, PingDom en Google pagespeed test je de snelheid van jouw website. Een goede websitebouwer optimaliseert de standaard template van je website. Dit moet ook gebeuren voor alle afbeeldingen die je in de content invoert. Iedere KB in laadtijd telt!

Het meest voorkomende probleem bij een (te) trage website zijn ongecomprimeerde afbeeldingen. Denk hierbij aan een slider waarbij al snel 3 tot 6 grote afbeeldingen worden verwerkt. Wanneer deze niet goed gecomprimeerd zijn, weegt dit enorm zwaar op de snelheid van je website.

Goed gecomprimeerde afbeeldingen van je slider mag maximaal 500kb bedragen. De zwaarte is afhankelijk van je foto, maar met 500kb hebben zitten we echt aan de top. Gemiddeld genomen zitten we tussen de 150 en 350kb.

Gecomprimeerde afbeelding

Bestandsformaat

Er zijn heel veel verschillende bestandsformaten om je afbeelding in op te slaan. De drie meest gebruikte zijn: JPG, PNG en GIF. Ieder heeft zijn eigen toepassing. Als de afbeelding niet beweegt en geen transparante delen heeft is het verstandig om hem op te slaan als JPG. Hierdoor krijg je de kleinste afbeelding zonder kwaliteit te verliezen.

Tegenwoordig is er een nieuw bestandsformaat….WEBP. Dit bestandsformaat kan je vergelijken met PNG. Het is dus mogelijk om transparante achtergronden te hebben met het WEBP formaat. Wat is dan het verschil met PNG? Met WEBP heb je nog meer compressie zonder kwaliteitsverlies. Je afbeeldingen zijn nog kleiner van formaat. Hoe kleiner de afbeelding, hoe sneller je pagina zal laden.

De meeste originele afbeeldingen hebben niet de juiste afmetingen voor een website. Vaak zijn ze te groot of hebben ze veel witruimte eromheen. Hoe groter je afbeelding, hoe meer ruimte hij in beslag neemt. Zorg er dus altijd voor dat je afbeelding niet onnodig groot is. Met tools als Photoshop, ImageOptim (MAC) en Picresize verklein je eenvoudig jouw afbeelding met behoud van verhoudingen. Daarnaast is het mogelijk stukjes van een afbeelding te snijden om het formaat te wijzigen.

Minimaliseer het gebruik van plugins

Veel ondernemers en bedrijven maken gebruik van WordPress voor hun website. WordPress is in de basis een fantastisch systeem wat in de basis ook goed is geoptimaliseerd voor SEO. Met de Yoast SEO plugin kan je de basis SEO elementen ook eenvoudig instellen. WordPress is gemaakt en ontwikkeld als blogsysteem, maar uitgegroeid tot een volwaardig website- of webwinkel platform.

Veel mensen maken gebruik van plugins om extra functionaliteit toe te voegen aan de website. Een plugin is een stukje code om deze extra functionaliteit toe te kunnen voegen.
Het gevaar hiervan is echter dat elke toevoeging die je maakt aan het systeem in de vorm van een plugin, een extra bakje code toevoegt aan je website.

Dit bakje code is met één doel gemaakt: De functionaliteit en werking van die ene plugin. Of dat nu een e-mail marketing formulier, een facebook box, een pop-up of een social media slider is. Plugin ontwikkelaars bouwen deze plugins zodat het werkt. Elke plugin die je toevoegt aan je website zorgt er daarom voor dat de code van je website vertroebelt. En zorgt vaak ook dat je website trager wordt.

Plugin ontwikkelaars houden geen rekening met elkaars code. Waardoor het soms gebeurt dat je website uit elkaar valt nadat je een plugin hebt geïnstalleerd of ge-update. Maar het kan ook zo zijn dat er onder de motorkap van alles mis gaat, wat jij als gebruiker zelf niet door hebt.

Dus pas op met (te) veel gebruik van plugins en probeer dit tot een minima terug te brengen.

Comprimeren van bestanden

Eerder hebben we het al gehad over het comprimeren van afbeeldingen. Het is ook mogelijk om de HTML bestanden en aanverwante bestanden te comprimeren.

Wanneer je in source gaat kijken van een website zie je vaak <naam>.min.<bestandstype> staan in de header of in de footer. Deze bestanden zijn “minified”. Dit betekent dat letterlijk alles achter elkaar is gezet zonder witregels. Het gevolg is dat het bestand verkleint wordt en dus sneller wordt geladen.

Met de HTML bestanden gaat het net zo. Alle code wordt achter elkaar gezet zonder witregels.

Comprimeren van bestanden

Conclusie

Voordat men gaat beginnen met Google Adwords of andere vorm van zoekmachine optimalisatie, valt er eerst nog veel winst te behalen op de eigen website. Daarnaast heeft dit ook een positief effect op de gebruikerservaring van je bezoekers. Al met al dus een belangrijk onderdeel van je online marketingplan.

Contact

Wil je meer weten over website optimalisatie?

Neem dan contact met ons op voor een offerte, vrijblijvend intake gesprek of een kop koffie!